Agile Product Owner med verksamhetsutvecklar-kompetens

Projekt Ref
1889
Ort
Sundsvall
Omfattning
100%
Startdatum
2026-01-06
Slutdatum
2027-01-07
Kontaktperson
deniz.lundqvist@regent.se

Vi söker en konsult som kombinerar rollen som Produktägare i agila IT-team med verksamhetsutveckling inom en offentlig verksamhet. Uppdraget omfattar arbete i ett utvecklingsteam som ansvarar för en systemförnyelse av en digital tjänst. Arbetet innebär att möjliggöra vidareutveckling och förbättrad användarnytta, samt att bidra till införandet av nya lösningar.

I rollen ingår bland annat ansvar för backlogg, prioritering, kravhantering och att tillsammans med utvecklingsteamet säkerställa att verksamhetens behov omsätts i tydliga krav och acceptanskriterier. Konsulten förväntas arbeta nära teamet och bidra till leveransförmåga, kvalitet och värdeskapande.

Utöver arbetet i IT-team kan uppdraget även innefatta verksamhetsutveckling beroende på de behov som identifieras i organisationen – till exempel att utveckla processer och rutiner, bidra i framtagning av nya arbetssätt eller stötta verksamheten i analys- och kravarbete inför kommande utvecklingsinitiativ.

Rollen kräver en person som kan växla mellan operativt arbete i utvecklingsteamet och ett bredare verksamhetsperspektiv, med förmåga att skapa samsyn mellan verksamhet och IT.

Skallkrav:

  • Svenska och engelska i tal och skrift, obehindrat
  • Minst 3 års erfarenhet som Produktägare för IT-team
  • Minst 5 års erfarenhet av verksamhetsutveckling
  • Erfarenhet som verksamhetsutvecklare i offentlig sektor
  • Erfarenhet av agila arbetssättet Scrum (minst 2 år)
  • Erfarenhet av arbete i tvärfunktionella agila team
  • Erfarenhet av användardrivna arbetssätt (t.ex. intervjuer, enkäter, workshops, observationer)
  • Erfarenhet av agil utveckling med flera team inom samma uppdrag och koordinering över teamgränser
  • Erfarenhet av framtagande och införande av nya processer, rutiner och arbetssätt
  • Kunskap om livscykelprocesser inom ITIL eller FitSM
  • Erfarenhet av kravhantering – översätta verksamhetsbehov till konkreta krav och formulera acceptanskriterier
  • Kompetensnivå minst 3 (4–8 års erfarenhet i rollen, självständig, kan leda mindre grupp)

Börkrav:

  • Erfarenhet av utveckling och förvaltning av digitala e-tjänster
  • Erfarenhet av att arbeta i Jira
  • Minst 2 års erfarenhet (senaste 5 åren) som verksamhetsutvecklare kopplat till digitaliseringsarbete i statlig myndighet
  • Scrum-erfarenhet minst 2 år under de senaste 5 åren 

Placeringsort: Sundsvall. Kontorsnärvaro minst 2 dagar/veckan

Omfattning: 100% (ca 40 timmar/vecka)

Start och sluttid: 7 januari 2026 till 6 januari 2027 med möjlighet till två förlängningar på 6 månader, längst till 6 januari 2028

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök

Projekt Ref
1889
Ort
Sundsvall
Omfattning
100%
Startdatum
2026-01-06
Slutdatum
2027-01-07