SEO Manager

Detta uppdrag är stängt!
Projekt Ref
1076
Ort
Stockholm
Omfattning
100%
Startdatum
ASAP
Slutdatum
Tills vidare
Kontaktperson

Kunden är en internationell mobiloperatör med utmanaranda i vårt DNA. Vi utmanar våra konkurrenter och marknaden förstås, men framförallt oss själva. Vi verkar på en marknad som ständigt växer och förändras. Våra kunder vill ständigt ha nya och bättre lösningar, det ställer höga krav på oss. Vår nyckel till framgång och att möta de höga kraven är hur vi jobbar och vilka vi är. Kundens arbetssätt präglas av ansvar, öppenhet och prestigelöshet. Vi drivs av snabbhet, kvalitet och att alltid ha kundernas bästa för ögonen. Det gör att alla våra anställda kan och förväntas bidra till vårt övergripande mål: Att vara bäst på att skapa värde för kunderna. 

Avdelningen Insight&Media tillhör vår marknadsavdelning Communication & Marketing, som är övergripande ansvarig för att vårda, utveckla och förflytta varumärkena till att bli de mest älskade och valbara varumärkena inom telekom. Som avdelning har vi dessutom ett stort ansvar i att driva såväl digital trafik som trafik till alla våra kanaler (ÅF, egna butiker och kundtjänst). 

Nu söker vi en vikarie för vår SEO Manager som går på föräldraledighet 1 februari. Uppdraget innebär att ytterligare stärka vårt SEO-arbete och framför allt att jobba i vår agila set-up som ansvarar för att öka vår IT-output. Organisatorisk är rollen placerad på Insight&Media men största delen av arbetet kommer att ske i de korsfunktionella agila teamen. 

Uppdraget är ett föräldravikariat på minst 1 år med start januari 2019. Du kommer att ansvara för att optimera kundens webbplatser. 

Beroende på startdatum kan uppdraget även innefatta en teknisk audit inför vikariatet startar. 

Arbetsuppgifter 
Som SEO Manager kommer du att ansvara för att våra sajter är optimerade för synlighet och ranking. Rollen innebär ett nära samarbete med bland annat Content Managers och IT-utvecklare för att säkerställa att sajterna är anpassade för våra målgruppers sökbeteende. Ett viktigt arbete kommer också att vara att ta fram en SEO-strategi för hur sajterna ska optimeras för att driva trafik, utan att kannibalisera på varandra, samt att synka det med SEO Manager för övriga agila team. 

• Se till att innehåll kan crawlas och cachas av sökmotorer 
• Se till att webbplatserna uppdateras i enlighet med förändringar i sökmotorernas algoritmer 
• Optimera webbplatsstrukturen för besökare och sökmotorer 
• Arbeta nära Content Managers för att skapa, utvärdera och optimera innehåll för sökmotorer och användare 
• Identifiera nya områden för SEO-optimering 
• Följa upp på monitorering och KPIer 
• Arbeta med konverteringsspecialister för att optimera trafik 
• Övervaka och utvärdera externa faktorer, t.ex. länkar från andra sajter 
• Kvalitetssäkra kampanjsidor och stora produktlanseringar 
• Synka med Traffic Aquisition Manager för betald trafik, samt SEO Manager för övriga agila team 

Leverabler inom uppdraget: 
• SEO-strategi och roadmap 
• Internt utbilda och skapa best practices för SEO 
• Teknisk kravställning för IT-utveckling och agila team 
• Sökordsanalyser till grund för nytt innehåll 

Uppföljning sker bland annat mot KPI:erna: Ranking och synlighet, samt organisk non-branded trafik. 

Vi söker dig som har några års erfarenhet av att jobba med SEO, både av teknisk optimering och innehåll. Då du kommer att jobba med optimering av våra svenska sajter ser vi att dina svenskkunskaper är mycket goda, både muntligt och i skrift. Vi behöver någon som är självgående och som på ett enkelt sätt kan förklara SEO. Du ska också ha: 

• Erfarenhet av SEO-verktyg, vi jobbar bland annat med Screaming Frog, OnCrawl, AWR Cloud och BrightEdge. 
• Google Analytics och Google Search Console 
• Microsoft Excel och Powerpoint 

Det är en bred roll, så vi ser gärna att du har lätt för att ta till dig nya arbetsuppgifter och nya system.
Projekt Ref
1076
Ort
Stockholm
Omfattning
100%
Startdatum
ASAP
Slutdatum
Tills vidare
Kontaktperson