Tillgänglighetgranskare - Digg
Uppdragsbeskrivning:
Uppdraget innebär att granska att offentliga aktörers digitala service uppfyller lagkraven på tillgänglighet. I arbetetmed granskningen kommer du att ha kontakt med de som ansvarar för webbplatserna som granskas.
Du ska inom uppdraget utföra följande arbetsuppgifter:
- Granska tillgängligheten hos offentliga aktörers webbplatser och mobila applikationer utifrån lagens krav på tillgänglighet
- Kommunicera med offentliga aktörer kring deras brister i webbtillgänglighet
- Vidareutveckla rutiner och arbetssätt inom området för tillsynsverksamheten
- Besvara frågor från externa aktörer
- Överföra kompetens inom området till teamet
För att vara aktuell för uppdraget måste du:
- Ha minst 4 års erfarenhet av aktuell roll
- Ha erfarenhet av WCAG 2.1
- Ha erfarenhet av granskning och testning
- Ha god samarbetsförmåga
- Vara en god lyssnare, god kommunikatör och kunna lösa konflikter på ett konstruktivt sätt
Du bör även:
- Ha erfarenhet av granskning av webbtillgänglighet
- Ha kunskap om hur mobila applikationer bygg och utvecklas.
- Ha erfarenhet av arbete inom staten och vara väl införstådd med statliga värdegrunden
Arbete kan ske på distans, med undantag av vissa fysiska möten som kan ske på Diggs kontor i Sundsvall eller Stockholm utifrån verksamhetens behov. Om konsulten exempelvis är stationerad i Sundsvall så står Digg för rese- och/eller hotellkostnad och vice versa. Konsult bestämmer placeringsort Stockholm eller Sundsvall.
Vi ser fram emot att ta emot ditt CV snarast!