Säkerställ kontinuerligt samsyn med mottagaren av ditt arbete inom och utanför teamet.
En mondegreen är i det engelska språket när en person hör fel i en låttext. När en välkänd Regentare som tonåring ylade fram ”no docks of hazom in the classroom” istället för ”no dark sarcasm in the classroom” till Pink Floyds The Wall-kassett är det ett exempel på mondegreen. Enligt forskningen (källa 1, källa 2) är förståelse av ord delvis hörsel och delvis förväntan. När en person inte hör eller förstår något stoppar denne omedvetet in sin egen tolkning i kontexten. I Regentarens fall hade han gärna velat veta vad det ogooglingsbara ordet ”hazom” egentligen betydde för att förstå sin egen kontext, även fast han kanske snarare var offer för soramimi?
Delvis hörsel och delvis förväntan… tänk på det nästa gång ni berättar för er beställare att det kommer ta en extra vecka att få klart en feature, eller när ni för tredje gången försöker få er projektledare att ge er access till Jira. Ju tydligare ni kommunicerar desto mindre inflytande har mottagarens förväntningar och ju starkare förväntningar mottagaren har desto svårare är det för budskapet att nå fram. Sedan spelar det så klart ingen roll hur tydlig du tycker att du är i rollen som kommunikatör, all kommunikation är på mottagarens villkor.
Har du försökt argumentera med fanatiska människor i stil med sektmedlemmar? Fungerar det?
Har du försökt undvika att berätta något som var obehagligt genom att sluddra? Visst är det lättare?
En annan fundamental effekt av kommunikation visas enklast av viskningsleken. Felen i kommunikation är kumulativa. Ju fler personer som ska vidarebefordra ett budskap desto fler fel introduceras. Är budskapet som gick ut det som mottagarna hörde?
En tredje aspekt av kommunikation är vad mottagaren vill höra. Ibland kanske det inte enbart handlar om att få fram ett budskap utan även en känsla. Hur får man mottagaren att känna sig trygg eller inspirerad? Vad driver den andra personen? Är trygghet det viktigaste för hen eller vill hen känna sig viktig och utföra våghalsiga hjältedåd (inom kontorslandskapet)? Om det går att förstå mottagarens drivkrafter och sedan agera utifrån dessa inges förtroende...
I rollen som mottagare av kommunikation bör man tänka på att det som sägs inte alltid är innebörden av det som sägs. Att avsluta ett samtal med en flyktig bekant med att säga ”Vi borde ses och hitta på något snart” betyder sällan att man verkligen vill ses och hitta på något snart, medan det med en närmare bekant kanske har en mer korrekt betydelse.
Misstag i verbal kommunikation kommer man ofta undan med ganska lätt. Är kommunikationen skriven eller inspelad så gäller det att vara än mer försiktig. Då finns det bevis och är det dessutom i form av en videofilm kan det till och med bli viralt.
Kommunikation sker alltid på mottagarens villkor utifrån mottagarens förväntningar, pratar de endast spanska, prata då spanska.
Anta inte att alla förstått. Säkerställ att det är så. Förkortningen ASSUME är bra att komma ihåg = making an ASS of U and ME.
Ha koll på vilka som är dina intressenter i början av projektet, förstå vilka drivkrafter de har och hur du bör kommunicera för att det ska ske på mottagarens villkor.