Under konferensresan till Palma de Mallorca på hösten 2024 genomförde vi en inspirerande AI-workshop, där deltagarna fick sätta sin kreativitet och problemlösningsförmåga på prov. I små team skapades applikationer med hjälp av de senaste AI-verktygen. Fantasin fick flöda fritt, alltifrån recept-appar till spel var tillåtet att skapa.
Workshopen var uppdelad på två dagar där deltagarna utforskade verktyg som till exempel Claude.ai och ChatGPT. Målet var att snabbt och effektivt bygga en fungerande applikation genom att experimentera med olika AI-verktyg och tekniker. Totalt skapades åtta projekt, med teman som sträckte sig från lekfulla spel till praktiska appar:
Cave Dash: Stalactite Escape – Ett fullt fungerande multiplayerspel online, för upp till 20 spelare där man spelar ett troll som sitter fast i en instabil grotta. Stalaktiter rasar hela tiden i allt snabbare takt från taket, och den spelare som lyckas undvika att bli träffad för många gånger längst vinner!
Pool Adventure – Ett humoristiskt spel i three.js 3D, där målet är att ta sig över till en härlig pool, trots en mängd hinder som dyker upp på vägen.
3D-fotostudio – Ett AI-genererat Javascript-ramverk användes för att skapa en fotostudio där man kunde ladda in 3D-modeller, välja ljussättning, kameravinklar och svepa mellan olika vinklar i en sekvens.
Home Preparedness App – En app som informerar om och hjälper användare att förbereda sig för olika nödsituationer, med funktioner för inventering och rekommendationer om vad som kan vara bra att ha hemma.
Patentklimat-tjänst – Ett verktyg för att identifiera, kategorisera och betygsätta patent som är till salu och som på något sätt kan bidra till att bekämpa klimatkrisen. Betygsättningen utgick från FN:s klimatmål.
Personlig AI-radio och nyhetsuppläsare – En radio där nyheterna sammanfattas och läses upp av en valfri karaktär, exempelvis Homer Simpson eller Kalle Anka. ChatGPT användes för att sammanfatta och skriva manuset, och rösten genererades sedan av en annan AI-tjänst.
Dungeon Master – Ett Dungeons & Dragons-spel där AI agerar Dungeon Master och svarar på spelarnas olika drag och beslut.
Try Again – Ett klurigt spel där spelaren ska lista ut ett ord med hjälp av ledtrådar som genereras i form av bilder, text och ljud med hjälp av OpenAI.
Vid presentationen fick varje team visa upp sina projekt och bedömdes i kategorier som AI-kreativitet, funktionalitet och originalitet. Efter omröstningen utsågs Home Preparedness App till vinnare, även om alla appar var mycket uppskattade.
Workshopen gav deltagarna nya insikter och erfarenheter, och vi ser fram emot att se hur dessa färdigheter kommer att tillämpas i framtida projekt. Redan nu ser vi fram emot nästa tillfälle att samlas och skapa tillsammans!